Hur är det att studera konst på distans?
En stor fördel med att studera konst på distans är att jag kan anpassa studierna till det livet jag lever. Det är en frihet. Min kreativitet kickar ofta igång på kvällen och då kan jag vara i mitt flow utan att känna mig bunden till en särskild plats.
Att inte ha en verkstad att arbeta i är mer likt hur det är att vara konstnär. Många saker som ser ut som nackdelar kan bli fördelar i längden. Att ta eget ansvar är svårt och utmanande men bygger samtidigt upp en realistisk bild av hur du behöver jobba.
Hur har du utvecklats under din tid på skolan?
Jag utvecklats på så många olika plan, till exempel ser jag konst på ett helt nytt sätt. När jag började första året på skolan trodde jag att måleriet var mitt medium. Nu har jag insett att varje medium erbjuder sitt eget uttryck och har ett språk. Det är en särskild kvalitet som inte kan översättas direkt till ett annat medium. Det konstnärliga arbetet handlar om att lära sig navigera i det och lyssna på den inre rösten.
Det är förvirrande att inse att det inte existerar rätt och fel och det öppnar upp en helt ny värld. Jag har blivit mer nyfiken och kan se och uppskatta fler kvaliteter och nyanser i konst än tidigare.
Hur är lärarna och kommunikationen med dem?
Lärarna har ett starkt engagemang. Jag har fått pepp som guidat mig mot att se och ta eget ansvar. Det viktigaste skolan har gett mig är att jag har blivit introducerad till verktyg och metoder för processen och hur man kan vidareutveckla den. Det är särskilt i Emil Holmérs och Veronica Brovalls undervisning som jag har fått många användbara verktyg som jag tror jag kommer ha nytta av efter skolan.
Rebecca har varit en jättebra mentor och öppnat för olika sätt att arbeta och tänka. Mycket av det jag har fått kommer jag nog att förstå senare, det går inte ta in allt nu på en gång.
Hur ser du på framtiden efter skolan?
Jag älskar att studera och hade kunnat studera konst hela livet. I framtiden ser jag mig som konstnär med en egen verksamhet. Jag är inte så intresserad av att bli känd, att bli ett namn, utan jag vill föra en fri pågående dialog med min konst och samarbeta och vara i dialog med andra. Till exempel i en konstnärsgrupp som arbetar tillsammans.
Vad vill du säga till den som funderar på att söka till Falkenbergs konstskola?
För ettan gäller det att vara öppen och nyfiken! Man får ett helt smörgåsbord av konstnärliga medium och uttryck serverat och man kan sen välja vad man vill djupdyka i.
Tvåan är utformad för att likna konsthögskolornas undervisning och det är stor skillnad mot ettan. I tvåan gäller det framför allt att vara beredd på att den egna motivationen är viktig. Det är mer navigation i tvåan. Du får så många fantastiska verktyg men du måste lägga ner arbete och tid för att få ut något av dem.